Isnin, Julai 12, 2010

NUR on-the-move Road Show (9 Julai)








Kehidupan remaja memang penuh dengan cabaran.
1. Apakah yang kamu pelajari daripada perbincangan yang diadakan?
2. Bagaimana kamu ingin menikmati alam remaja tanpa membuat kesilapan yang besar?



10 ulasan:

  1. 1. Dalam situasi kini pada zaman sekarang, adanya banyak masalah di sekeliling kita tanpa saya diketahui. Kita patut selalu berhati-hati dan memikirkan sesuatu sebelum membuat apa-apa. Jika dalam masalah, jangan keluar dengan jalan keluar yang paling mudah atau cepat. Selalu melakukan apa-apa yang betul.
    2. Dengan mengikuti cara-cara idolaku dan mengelak atau menjauhi dari apa-apa yang tidak elok supaya tidak menyesal pada masa hadapan akan datang.

    BalasPadam
  2. 1. Saya telah pelajari bahawa kita harus berfikir dengan wajar dahulu sebelum membuat keputusan kerana jika kita mengambil langkah yang salah, kehidupan kita tidak boleh putar kembali, dan kita yang akan menyesal pada akhirnya.

    2. Saya akan berfikir dengan wajar dan meminta nasihat daripada orang yang matang supaya mereka boleh memberi nasihat yang terbaik untuk saya.

    BalasPadam
  3. 1) Saya pelajari bahawa jika kita tidak mengawal diri kami sekarang, kami akan menyesal apabila sudah besar.

    2) Saya harus memberi banyak tumpuan pada pelajaran saya tetapi pada masa yang sama, saya boleh meluangkan masa dengan kawan-kawan saya. Jika sudah belajar penat-penat, pasti masa yang diluangkan dengan kawan-kawan lebih bermakna.

    BalasPadam
  4. 1. Apakah yang kamu pelajari daripada perbincangan yang diadakan?
    Daripada perbincangan itu, saya pelajari bahawa masa kini, ramai remaja telah melakuan perkara yang tidak baik ataupun perkara yang senonoh tanpa diketahui samada ia baik atau buruk. Mereka mengikut sahaja pengaruh kawan-kawan mereka yang lain. Mereka pun membuat perkara yang mencabar ibu bapa mereka kerana mereka bosan dengan perangai ibu bapa mereka yang selalu mengawal dan mengurung mereka di rumah. Ada segolongan remaja kini telah ke jalan yang salah. Saya pelajari bahawa kita harus tahu mebezakan antara yang baik dan buruk supaya kita tidak menyeleweng ke arah yang salah dan boleh memusnahkan masa hadapan kita. Beraksi sebelum ia terlalu lambat. Ada juga talian yang boleh menolong kita jika kita dalam kesusahan.
    2. Bagaimana kamu ingin menikmati alam remaja tanpa membuat kesilapan yang besar?
    Saya akan cuba supaya saya tidak dipengaruhi dengan perangai dan kelakuan kawan yang lain. Saya akan mengikut ke jalan yang benar dan akan berfikir sebelum bertindak.

    BalasPadam
  5. 1. Saya belajari yang remaja zaman kini mengalami banyak masalah, dan mereka memerlukan pertolongan. Jadi mereka boleh menelefon nombor yang diberi untuk mendapat pertolongan dalam bentuk kata-kata.

    2. Saya akan cuba untuk tidak membuat kawan dengan ornag yang tidak baik, untuk kenal pasti apa yang betul dan apa yang salah. Jangan membuat perkara yang boleh memburukkan name keluarga, menggunakan masa lepang untuk membuat perkara yang bermakna.









    Hakeem

    BalasPadam
  6. 1. Saya mempelajari yang kita harus selalu memikir apa yang kita hendak buat. Ada banyak cabaran yang akan menjadi pada diri kita masing-masing. Kita tidak boleh memutus asa jikalau kita telah membuat sesuatu yang salah dan lebih baik adalah jangan membuat apa-apa kesalahan.

    2.Saya akan menjauhi diri dari kesalahan-kesalahan yang boleh dibuat pada masa emaja kita. Saya akan memilih jalan yang baik untuk selalu menjauhi diri dari kesalahan.

    BalasPadam
  7. Kehidupan remaja memang penuh dengan cabaran.
    1. Apakah yang kamu pelajari daripada perbincangan yang diadakan?

    Aku belajar bahawa setiap remaja mempunyai risiko dalam kehidupan remaja. Mereka harus resort kepada orang tua mereka, teman atau lebih kerap NUR

    2. Bagaimana kamu ingin menikmati alam remaja tanpa membuat kesilapan yang besar?

    Aku akan bersandar kembali ke keluarga saya, rakan dan guru Kadang-Kadang.

    BalasPadam
  8. 1) Saya belajari bahawa pada masa sekarang, terdapat ramai remaja yang tidak mendengar nasihat dan berperangai buruk apabila ibubapa mereka tidak menjaga mereka. Sebuah contoh ialah apabila seorang lelaki yang baru dewasa telah mengikuti sebuah kumpulan dan telah membunuh seorang lelaki dari sebuah kumpulan yang lain.
    2) Saya ingin mendengr dan mengikuti nasihat ibubapa saya.

    BalasPadam
  9. 1)Saya belajari bahawa ada ramai orang yang membuat yang membuat kelakuan yang jahat,tidak dibenarkan oleh agama dan yang tidak dibenarkan oleh undang-undang Singapura.

    2)Saya mahu menjadi budak baik dan selalu mengikuti nasihat ibubapa saya.

    BalasPadam
  10. 1) Saya telah pelajari bahawa banyak remaja masa kini dapat masalah dan mereka boleh membuat pilihan yang salah. Sebab itulah kita harus harus mencari pertolongan dari kawan-kawan atau ibu bapa kita. Ada pun talian yang kita boleh panggil untuk minta bantuan tentang masalah kita.

    2) Saya boleh ikut apa idola saya telah buat supaya boleh hidup sempurna. Saya pun boleh memikirkan dengan betul sebelum membuat sesuatu yang boleh mempengaruhi hidup saya.

    BalasPadam