Jumaat, Mac 26, 2010

Pembelajaran Gunaan ('Applied Learning') - Teater Anak Wayang

Para pelajar yang arif budiman,

Ini adalah sebahagian daripada perbincangan maya


Soalan 7 :


Sebagai seorang pelajar, bagaimana kamu ingin menggalakkan kawan-kawan melibatkan diri dalam kegiatan seni? Berikan 2 cara dan nyatakan mengapa kamu memilih cara-cara ini.



*tugasan ini harus diselesaikan sebelum Isnin, 29 Mac, 9 pagi

11 ulasan:

  1. Cara pertama ialah menjemputnya menonton sebuah teater kerana berginilah yang saya mendapat seni sangat menarik dan seronok. Cara kedua ialah menunjuknya model dan desain di muzium dan menunjukkannya beberapa menarik. Desain di Red Dot Muzium juga boleh digolongkan dalam seni kerana ia "artistic" dan "innovative" juga.

    BalasPadam
  2. Sebagai seorang pelajar, saya boleh menggalakkan kawan-kawan dengan memberitahukan bahawa seni adalah sastera dan ia memperbaiki bahasa kerana mereka mungkin ingatkan bahawa seni tidak ada pergunaannya. Lagi satu cara ialah dengan memberi mereka peluang untuk menonton teater kerana mungkin mereka tidak tahu apa itu seni.

    BalasPadam
  3. Pertama, saya akan mangajak mereka untuk menonton seni Melayu seperti silat, teater dan sebagainya supaya mereka dapat menubuhkan minat dalam seni Melayu dengan sukarela. Kedua, saya akan sering berbincang tentang seni Melayu supaya mereka dapat membiasakan diri dalam perbincangan seni Melayu, dan dengan itu, mereka mungkin akan berasa tertarik kepada seni Melayu.

    BalasPadam
  4. Kami boleh membuat sebuah pertandingan kerana mereka ingin menang dan mereka tidak akan berasa terpaksa untuk pergi. Kami juga boleh melibatkan mereka dalam seni yang mereka gemari atau seni yang lebih moden supaya mereka rasa mereka tidak perlu melakukan sni yang lama atau tua.


    -Hakeem

    BalasPadam
  5. Mungkin dengan mengajak mereka menonton atau menyaksikan persembahan seni supaya mereka boleh tertarik dan juga memberikan markah CIP untuk sekolah apabila mereka melibatkan diri dalam kegiatan seni.

    BalasPadam
  6. 1)Saya akan mengajak mereka ke teater,persembahan ataupun acara yang melibatkan tentang seni melayu supaya mereka akan tertarik dengan kegiatan seni Melayu itu dan selepas itu, kita akan menyuarakan pendapat kami tentang persembahan itu dan bagaimana kita sebagai individu boleh menyumbang kepada masyarakat Melayu kini.
    2)Saya akan melibatkan diri saya sendiri di dalam sebuah kegiatan seni. Dengan saya yang bermula langkah pertama, mereka akan terikut dengan perbuatan kawan mereka dan saya akan memberitahu betapa pentingnya kita harus mengenal tentang budaya kita.

    BalasPadam
  7. Pertama adalah saya akan membawa mereka ke persembahan teater dan menjumpakan mereka bersama seni.
    Kedua adalah sya akan menunjukkan mereka apa itu seni dengan say sendiri membuat seni itu.

    BalasPadam
  8. Saya akan membawa mereka ke teater dan saya akan menunjukkan seni itu.

    BalasPadam
  9. Saya akan membawa mereka melihat seni silat kerana ia seperti seni-seni lain seperti karate. Saya juga akan membawa mereka melihat penyampaian sajak kerana ia seperti menyampaikan puisi Ingerris.

    BalasPadam
  10. Kami boleh membawa mereka melihat seni-seni yang mahu dipersembahkan supaya mereka dapat menyedar keseronokan membuat seni-seni itu. Saya juga boleh mengadakan pertandingan puisi-puisi melayu dan menyediakan hadiah untuk pemenangnya.`

    BalasPadam
  11. Mereka boleh digalakkan dengan membawa mereka menonton sebuah persembahan seni supaya mereka tertarik untuk melibatkan diri dalam kegiatan seni. Mereka pun boleh pergi ke sebuah pesta seni sebagai sebuah 'learning journey' supaya semua pelajar melayu boleh pergi bersama-sama.

    BalasPadam