Jumaat, Mac 26, 2010

Pembelajaran Gunaan ('Applied Learning') - Lawatan ke Perpustakaan Jurong East

Para pelajar yang arif budiman,

Ini adalah sebahagian daripada perbincangan maya


Soalan 7 :


Apakah tugas-tugas yang perlu dilakukan serta siapa/kumpulan yang akan melaksanakannya?


*tugasan ini harus diselesaikan sebelum Isnin, 29 Mac, 7.30 pagi

10 ulasan:

  1. Mereka harus membuat kajian tentang persembahan yang mereka akan melakukan. Setelah tahu lebih tentang apa yang mereka akan melakukan, mereka patut berlatih.

    BalasPadam
  2. Tugas-tugas yang perlu dilakukan ialah seperti pencari muzik, koreografer, pencari pakaian. Pelajar yang pandai untuk menggunakan ‘GarageBand’ patut menjadi pencari muzik kerana mereka boleh membuat persembahan tersebut lebih unik. Pelajar yang suka seni patut menjadi koreografer kerana boleh lebih tahu akan subjek tersebut. Pelajar yang ada pengalaman dalam pertandingan menari juga patut menjadi koreografer. Pelajar yang suka fesyen patut menjadi pencari pakaian kerana mereka tahu apa yang boleh digunakan untuk persembahan tersebut.

    BalasPadam
  3. Untuk deklamasi sajak, kami harus memikirkan tentang sajak dan juga mesej yang ingin disampaikan melalui sajak tersebut. Untuk sebuah drama, kami memerlukan 'props' and skript. Akhirnya, untuk puisi, kami harus memikirkan tentang apa yang ingin disampaikan dengan puisi tersebut. Untuk deklamasi sajak, mungkin tiga orang diperlukan. Untuk dramanya pula, mungkin boleh melibatkan sepuluh orang. Untuk puisi, tiga orang mungkin mencukupi.

    BalasPadam
  4. Ada beberapa tugas yang perlu dilakukan seperti:

    -harus membuat kajian di lelaman web tentang dikir barat dan cara-caranya
    -harus memikirkan lagu dan pantun untuk dikir barat itu
    -harus mengkoreograf jejak tarian dan kawal gerak badan apabila berdikir barat.
    -harus memikirkan pakaian dan props apa untuk digunakan untuk persembahan nanti.
    - harus mempunyai satu ketua dalam setiap kumpulan untuk memastikan kumpulan itu berjalan dengan lancar.

    Pada pendapat saya, saya rasa kedua-dua kelas Bahasa Melayu harus menyertai dan bantu-membantu untuk menghasilkan persembahan ini. Saya memberi mereka kelonggaran dan mereka boleh memilih tugasan apa yang mereka lebih selesa asalkan mempunyai minima 3 orang di dalam kumpulan itu.

    BalasPadam
  5. Mengarang sebuah puisi ataupun mengambil daripada Internet. Selepas itu, harus berlatih bersungguh-sungguh dan akhirnya, mempersembahkan puisi tersebut. Orang yang yakin berhadapan dan bercakap depan ramai orang akan melaksanakannya.

    BalasPadam
  6. Kita harus menggunakan kreativiti kita untuk fikirkan sebuah rancangan atau sesuatu lagu. Untuk rancangan, kita harus membuat skrip dan berlatih untuk rancangan itu. Untuk lagu, kita harus fikirkan lirik lagu itu dan irama lagu itu.

    BalasPadam
  7. Ada banyak tugas yang mesti dilakukan seperti mencari untuk contoh puisi, memikirkan idia untuk puisi,menulis puisi itu dan membaca puisi.

    Saya rasa kedua kelas bahasa melayu harus membantu.

    BalasPadam
  8. Mereka mesti pelan apa yang mereka hendak buat dan memberi tugasan ke semua orang dalam kumpulan(ketua etc). Selepas itu, mereka boleh mula membuat tugasan mereka.

    BalasPadam
  9. Semua orang harus memberi pendapat tentang perkara yang dikatakan supaya semua orang dapat berfikir tentang perkara itu dan boleh megubahkan perkara itu atau membuatnya lebih baik

    BalasPadam
  10. Mereka mesti ada pengetahuan tentang persembahan itu sebelum mereka mencubanya.

    BalasPadam